|
Legfrissebb hozzászólások (253 - 262) (Témakör: Salvia Divinorum)
| | | | | | | | | | A salvia tradícionális fogyasztásáról, hogy hogyan használják gyógyításra illetve divinációra, szerintem ez a cikk az, ami a legtöbb hiteles infót tartalmazza.
http://www.sagewisdom.org/valdes83.html |
| | | | |
| | | | | | | | | | gén:
A tudományosságot ebben az esetben arra a formalizmusra értem, ami minden tudomány sajátja, tehát maga "a keretrendszer", ami bizonyos szabályok rendszeréből épül fel. Elsődlegesen is: nyelvileg kifejezhető szabályok és jelentéstartalmak által. A fő problémám az, hogy itt olyan individuális élményekől is esik szó, amelyek nem tartoznak a nyelvileg megfogalmazható dolgok kategóriájába. Így ez a keretrendszer nem alkalmas arra, hogy az ilyen élmények lényegét leírja. Persze, a tudományos irodalomban a pszichoterápiás ülések élményanyagai, azok összefoglalói is bővelkednek nyelvileg nehezen megfogalmazható élmények leírásában. Szerintem viszont, az élmény átélője szempontjából, az élmény szintjén nézve nem lényeges, hogy milyen biokémiai folyamatok lehetnek a háttérben. Vö. például a gyász , a szerelem stb. jelenségével. Itt nem a redukcionizmus ellen és a szubjektív értékek tudományos értékei mellett érvelek, hanem amellett, amikor a valóság egy hirtelen változása elmossa az addigi világképet és amikor "újra összerakódik a világ" akkor azt egészebbnek , hitelesebbnek és kibővültebbnek élem meg. Ezeket mind úgy, hogy nyelvileg lehet, hogy képtelen vagyok a változás mibenlétét leírni. Nagyjából ez állt a ellentétpárba állításom mögött. Persze, a tudomány eszközeivel el kell jutni addig, amíg lehetséges. :)
|
| | | | |
| | | | | | | | | | egerészölyv: De miért rekesztenéd ki a többi értelmezési tartományt, ha tulajdonképpen - korrekt módon - csupán a redukcionizmus elöl akarsz elzárkózni?
A neurofarmakológia nem _a_ tudományos keretrendszer, hanem csak _egy_ tudományos keretrendszer. Kétségtelen, hogy a kappa opioid rendszer korrelál a szalviás entitásélményekkel - és ezt az összefüggést igenis a szubjektív élményeket feltérképezö tudományos módszerekkel állapították meg. A fenomenológiai megközelítés is lehet ugyanolyan tudományos alapú keretrendszer; az utóbbi évtizedekben már teljesen elfogadott dolog a "szubjektív élmény tudományáról" beszélni, és emiatt már nem kell szégyenkezni a materialisták elött.
Engem a saját elementáris szalvia-entitás-élményeim éppen hogy a minél szélesebb értelmezési tartomány felé vittek, általuk kezdtem el érdeklödni a kappa opioid rendszer és a deperszonalizáció-derealizáció klinikai témakörei iránt. |
| | | | |
| | | | | | | | | | gén:
Igen, pontosan erre gondoltam az antropomorfizáció kapcsán. A bár-mégis ellentétpár esetében a valóságról való tapasztalat megváltozására és annak utólagos feldolgozására utalnék, még inkább a magyarázat-szintek közötti különbségre.
Azt értem ez alatt, hogy bár tudom, a kappa opioid rendszeren keresztül stimuláció éri az idegrendszeremet, ezt szubjektíven mégsem tudom így tekinteni. Megélés szintjén egy entitással érintkezem, akivel a nem megszokott módon kommunikálok. Ez a hatás olyan elementáris volt az első élményem alatt (is), hogy minden másféle értelmezési tartományt kirekesztek. Azaz, tudományos téren jártas emberként nem tudok,(nem is akarok) tudományos keretrendszert alkalmazni az élményeimre. Szerintem ez a fenti ellentétem alapja. |
| | | | |
| | | | | | | | | | egerészölyv: Antropomorfizációként az entitás-jelenlétre és -kommunikációra utalsz? Ez utóbbiakról tényleg a szalviás és DMT-s élmények számolnak be leginkább.
Számomra kicsit mintha ellentétbe állítanád ("bár" ... "mégis") a tudományt a tapasztalattal. Pedig egyrészt a hatóanyag neurofarmakológiája nincs - és nem is lehet - ellentétben az élmény fenomenológiájával, másrészt pedig a szalvia friss tudományos szakirodalmának jelentös része foglalkozik magával az élménnyel, pl.: - Sumnall et al. (2011) Salvia divinorum use and phenomenology - results from an online survey - Kelly (2011) Legally Tripping - A Qualitative Profile of Salvia Divinorum Use Among Young Adults - Lange et al. (2010) Salvia divinorum - Effects and use among YouTube users - Baggott et al. (2010) Use patterns and self-reported effects of Salvia divinorum: An internet-based survey |
| | | | |
| | | | | | | | | | Amit deeptrip említett a tradícionális fogyasztással kapcsolatban, azt meg tudom erősíteni. Mind a száraz, mind pedig a friss levelek rágása és benntartása megfelelő módszer. A hatás 1,5-2 órán át is elhúzódik. Én úgy tapasztaltam, hogy nincsen különbség a száraz és a friss levelek hatása között. Az ízük pedig megszokható (a pemetefű, vagy a calea zacatechichi sokkal, nagyságrendekkel keserűbbek) egy idő után. A "divinációs" hatást szerintem a trip 3. harmadában lehet leginkább érvényesíteni. Itt irányítható a folyamat, de a ska pastora spontán hatása is még eléggé érvényesül. Egyszerű kérdésfeltevéssel működik .... semmi misztikus körítés nincsen hozzá. A mazatec tradíció sem tartalmaz ilyet.
Szerintem érdemes megfigyelni a salvia fórum hozzászólásait. Ez az egyik leginkább antropomorfizált entheogén, amiről nagy tisztelettel beszél több fórumozó saját élményei alapján. Bár ismerem a tudományos szakirodalmat a hatóanyag hatásmechanizmusának működéséről, mégis a személyes tapasztalataim alapján, szubjektíven én is erőteljesen hajlok az antropomorfizáció felé.
|
| | | | |
| | | | | | | | | | Beleoldom alkoholba és ezt fogyasztom el orálisan, ahogy a tinktúrákat szokták. Acetonnal kissé egészségtelen lenne a procedúra. :) |
| | | | |
| | | | | | | | | | Deep!
Ha egyszer kioldottad acetonban és leszáírottad, miért akarod feloldani etanolban? Nem igazán vágom mire akarsz kilyukadni. |
| | | | |
| | | | | | | | | | Elszívva ezt az anyagot nagyon nehéz adaptálni, nem véletlen, hogy rágcsálják a nagy öregek... Olyan ez, mintha a pálinkát intravénásan fogyasztanánk.
Óvatosan ezzel gyerekek, óvatosan! |
| | | | |
|