[paradigma]: világnézet [Isenheimi oltár]: Grünewald híres gótikus oltárképe (Jézus a kereszten,...) [HEMISZFÉRA] (haemisphaera, gör. ) félgömb, különösen az ég- v. a földgömbnek fele. Az agyvelő egy-egy felét is szokták hemiszférának nevezni. [Kondratyev-ciklus]: A világgazdaság fejlődése hosszú (50-70 éves) ciklusokban zajlik. A ciklust valamely új találmánysorozat indítja meg, 25-35 évig az összes fejlett ország gazdasága gyorsan növekszik, ezt követően 25-35 évnyi depressziós időszak következik, amelyben súlyos gazdasági válságok fordulhatnak elő. [gnózis]: A gnózis a görög ’gnosis’ = felismerés, ismeret, tudás mely többféle úton is megszerezhető volt: * Prófétai látomással * Intuícióval * Mágia útján Gnoszticizmus: Perzsa, egyiptomi, platonikus és zsidó gondolatokat egyaránt tartalmazó Kr. u. I.-III. századi vallási irányzat, amely a tapasztalás révén megszerezhető tudást tekinti elsődlegesnek, szemben a hit által meghatározott ismeretekkel. A Gnosztikus teológia alapvető hittételei: 1. Az ismeret szabadító ereje: Az ember teremtés révén jutott a szellemvilágból az anyagvilágba, de a helyes megismerés, a "gnózis" által megszabadul anyagi teste – igy az anyagvilág – fogságából, s halhatatlanná lesz. 2. A kiválasztottak elit csoportjának tudása: A gnózis isteni kinyilatkoztatások, titkos iratok révén jutott a kiválasztottak birtokába. Ez a tudás csak ezen kiválasztottaké lehetett. 3. A jó és a rossz: Isten az ősforrása minden jónak. Öröktől fogva a rossz anyag áll vele szemben; a jelenlegi világot demiurgosz teremtette, kit részben gonosz, részben közbülső lénynek tartottak. 4. Gnosztikus Krisztus tan: Istenből magából az eonok (görögül: aion; latinul: aeon) jöttek létre, akik a fényesség birodalmát alkotják. Miután az anyag, a gonoszok birodalma fényrészeket tart fogva, egy eonnak, Krisztusnak kell őket kiszabadítania. Krisztust a gnosztikusok vagy eonnak tartják, aki az emberrel egyesült, de a halál előtt elhagyta, vagy aki látszólagos testtel jelenik meg és az ismeretlen istenséget hirdeti. Mivel az anyag gonosz, nem lehet a testnek feltámadása. [Mithrász] (Mithras) az indiai hitregékben a felkelő nap istene, később a perzsa vallásban egyre jobban előtérbe kerül, s a világosság istene, a perzsa vallás megváltója lesz, aki a jóság és az igazság küzdelmében a diadalmas vezér szerepét játssza. [mém] ott van a 'mémek, elméletek, evolóciúk.doc'-ban!!! [oszcillál] Leng, ing. Rezeg. [analógia] közös vonásokon alapuló hasonlóság, párhuzamosság, egyezés különböző dolgok között [mimikri] élőlényeknek az a védekező magatartása, hogy formájukkal és színükkel igyekeznek a környezethez alkalmazkodni, abba belesimulni, észrevehetetlenné válni. [protomém] [fénytest] (MerKaBa) MerKaBa szó szerinti fordításban szekeret jelent héberül. Az ősi Egyiptomban (a 18-dik dinasztia idején) jelentette MER= forgó fény mező, KA= szellem és BA= lélek. A MerKaBa egy energia mező amely az körül létezik aki a feltétel nélküli szeretet terében van és szintén létezik minden élő körül az egész univerzumben.Amikor a MerKaBa aktivizálódik az adott személy körül akkor teljes védelemben van az adott személy az univerzum szeretete által.A MerKaBa meditáció lehetőséget ad a mély spirituális fejlődésre. Egyensúlyba kerül az összes csakra működése és az egyént a tökéletes szinkronizált agyműködéshez segíti. A jobb agyfélteke, vagy az érzelmi aspektusa az agynak, tudja hogy lehetséges a felemelkedés. A bal agyfélteke a másik oldal, a logikus dolgokkal és a lineáris idővel számol illetve dönt és szkeptikus marad a felemelkedés. lehetőségével kapcsolatban.A MerKaBa tanítás alapja a szent geometria, ezáltal elcsitítja a bal agyfélteke kételkedő természetét.A meditáció magában foglalja a pránikus lélegzés technikáját amely által élet erő energia közvetítődik a testbe megegyező módon ahogyan a delfinek és bálnák lélegeznek.http://emesereiki.homestead.com/files/Merkabamed.htm A prána az az életenergia, amely életben tartja a testet és óvja az egészségét. A prána tulajdonképpen maga az életerő, mely "chi", "bioenergia" vagy "az élet lehellete" néven is ismert. [összeállító pont](assemblage point) THE SEVEN RULES OF THE HUMAN ASSEMBLAGE POINT 1. At the physical, emotional, atomic and quantum levels, a human being is an independent oscillating energy field. All oscillating energy fields by virtue of the fact that they are oscillating must have an epicentre or vortex of the rotation. The epicentre of the human energy field is called the Assemblage Point. 2. The location and entry angle of the Assemblage Point with respect to the physical body dictates the shape and distribution of the human energy, as does disease. 3. The shape and distribution of the human energy field are directly proportional to the biological energy and activity of the organs and glands in the physical body, and the quality of the emotional energy. 4. The biological activity of the organs and glands determines the position of the Assemblage Point and thus the shape and distribution of biological energy throughout the physical body. 5. The location and entry angle of the Assemblage Point has a direct influence over the biological activity of all of the organs and glands including the brain and these have a direct influence on the location of the Assemblage Point. 6. The location and entry angle of the Assemblage Point regulates how we feel and behave, disease also dictates the Assemblage Point location and entry angle. 7. For better or worse, manipulation or misappropriation of the Assemblage Point location and entry angle facilitates effects the way we feel and the manner in which we behave, our state of health or disease and our expectations of recovery from disease. [ecce homo] Íme az ember! - Pilátus e szavakkal mutatja be Krisztust a népének [bioasztronómia] = asztrobiológia. A csillagászat és a biológia ha­tár­te­rü­le­teként kialakult, új és gyorsan fejlődő tudományterület. Fő célja a Földön kívüli élet lehetőségének, ill. esetleges nyomainak a kutatása. A hasonló kér­dé­sek­kel foglalkozó SETI csak a technikai civilizációk keresésére szo­rít­ko­zik, az asztrobiológia tárgykörébe viszont bármilyen Földön kívüli életforma beletartozik. Az asztrobiológia három fő kérdésre keresi a választ: a földi élet keletkezésének és fejlődésének körülményeire, a földi élet jövőbeli sorsára, valamint arra, hogy létezik-e valahol élet a Földön kívül. [Kathakali] tradicionális keralai (Kerala: dél-indiai állam) tánc, vagy inkább színház, vagy leginkább pantomim... A tánc a két nagy hindu eposz, a Mahabharata és a Ramajana meséit, epizódjait dolgozza fel és templomokban, teljes éjszakákon át táncolva adták elő korábban. A táncosok férfiak, ruházatuk és arc-maszkjuk egyszerűen fantasztikusan színes, bonyolult és súlyos. Csak az arc kifestése hat órát vesz igénybe, mivel gyakorlatilag maszkot “építenek” az arcra. A táncosokat ifjú korban válogatják ki [nigromania] [Space Shuttle] - Űrepülőgép, NASA [arecibói rádióteleszkóp] (Puerto Ricó) 308 méter átmérőjű parabola, amely a földönkívüli élet keresését szolgálja [Ragamala fetészet] Ragamala Paintings "Garland of Melodies" THE concept of illustrating musical modes in pictorial form as Ragamala paintings is a unique expression of Indian writers and artists. Indian melody or a raga is "a sonal composition of musical modes (swaras) having a sequence, form or a structure of a peculiar significance," as described by O.C. Ganguly. The prevalent melodies were personified in vivid verbal imagery by Indian musicologists of the late mediaeval period, which provided the source of the Ragamala illustrations. The Sangeeta Ratnakara, an important treatise of the 12th century A.D. for the first time mentions the presiding deity of each raga associating them with certain gods. Six folios of this set are illustrated here. It is contemporary with that of the famous Johnson Ragamala set in the India Office Library (in albums Vol. 37 and 43), but is much more carefully designed. There is descriptive text uniformly arranged in rectangular panels on top and bottom of the painting, giving the identification and family group of the raga, its appropriate time and season and other details, in Persian. Elegantly dressed delicate female figures are portrayed in different moods exposing richly brocaded jamas and transparent gowns. Vast green expanse of undulating fields dotted with small trees typical of paintings form Hyderabad provide a soothing background to the human figures in the front. The opulent use of gold testifies to a rich or even a royal patronage of this set. [kíborg] kibernetikus organizmus. Mesterségesen előállított gépember. [kundalini-sex] FEldmár András, Tudatállapotok Szivárványa idézet: "Most áttérek egy kicsit a „psychedelic” hatás elemzésére. Ami a „psycholytic” hatás alatt történik néha 20, néha 60, néha 120 óra alatt, a „psychedelic” hatás során pontosan ugyanúgy történik. A meghalás-újjászületés, a létrehozó program megélése azonban kb. a 7. órában következik be. Tehát, ha az ember 1500 mikrogrammot vesz be, mindez nagyon gyorsan, nagyon erősen valósul meg, kb. 4-8 óra alatt. Új élmény azonban nem keletkezik. Tehát mindent meg lehet érezni a kicsi adagokkal ugyanúgy, mint a naggyal, csak az idő változik. Ebből az ember megint arra következtethet, hogy az LSD valamit csinál, és ez rettenetes energiát szabadít fel. Ez az energia bennünk van, csak le van fojtva, s az LSD kinyitja. Hát mi lehet ez az energia? Sajnos a nyugat-európai, amerikai civilizációban erre nincs modell. Viszont a hindu és a buddhista pszichológiában van. Őket ez egyáltalán nem lepné meg. Például Timothy Leary barátja, munkatársa, Richard Albert is pszichológus volt. Elment Indiába, s talált magának egy gurut, egy tanítót, aki tudta, hogy Albertnek volt egy csomó LSD-je a zsebében. És azt mondta: mutasd, adjál egy kicsit! És kinyújtotta a tenyerét. Albert beletett egyet. Az olyan 300 mikrogrammos volt. A guru azt mondta, adjál többet, ez semmi! Albert belepakolt vagy 2000 mikrogrammot ennek a kis indiai mesternek a markába. Ő meg megette az egészet. Albert nagyon izgult, hogy most mi lesz. Egész nap figyelte a gurut, nem volt messzebb tőle, mint két méter, ez a kis ember meg csak ült a meditáció pózában, összefont lábakkal, s csak mosolygott, s a szemei tele voltak olyan kis szikrákkal, de az ő szemei mindig tele voltak olyan kis szikrákkal. Tehát abszolút semmi változás nem volt látható. Ezek a mesterek olyan energiával dolgoznak, amelyet úgy hívnak, hogy a kundalini. A kundalini olyan energia, amelyet úgy képzelnek el, mint az ember gerincoszlopának az alján ülő kis kígyót. Mindegyikünknek van, igen nektek is, pontosan a feneketek és az ivarszervetek között, ott van az a kis bőr, a fölött ott van ez a kígyó. Ott ül, és harapja a saját farkát. Cumizik. Azért nincs energiátok, azért alusztok el mindjárt, mert ott lent cumizik ez a kígyó. Szerintem képletesen azt lehetne mondani, hogy amikor az ember bevesz egy kis LSD-t, akkor a kígyó azt mondja, hogy hmm, nem kell cumizni, most már elindulok. S hová indul a kígyó? A kígyó nem cumizik, elengedi a farkát, s kezd felmenni a gerincoszlopban. Ezeket az érzéseket határozottan lehet érezni, amikor az ember bevesz LSD-t. Megy följebb és följebb, és egyszer csak kijön az ember feje tetején. Mindig az ember feje tetején jön ki. Tehát azok az egyiptomi szobrok és képek, amelyeken a fáraónak vagy a feleségének egy kígyó ott jön ki, azt jelentik, hogy ők már ismerték a kundalinit. Csak mi felejtettük el, hogy ilyen van. Sok más nép nagyon jól tudta, hogy mi az a kundalini. Lehet, hogy más nevet adtak neki, de erről beszéltek. Hét ilyen energiaközpont van a testünkben. Ezt a kínaiak is tudják, akiknek az orvosaik akupunktúrával foglalkoznak. Hét emeletet kell a kundalininek megtenni. Az első az, ahol a kígyó harapja a farkát. Ezen a szinten a legfontosabb problémánk az, hogy ne haljunk meg, tehát ha például leesnék egy sziklafalon, s megkapaszkodom egy sziklán, s az ujjaim véresek, s éppen úgy lógok ott a sziklafalon, akkor a pszichológiai állapotom ez. Az az állapot, amikor az ember úgy érzi, hogy az egész élete csak erre jó. Rettenetesen fél, hogy tesz egy rossz mozdulatot, és meghal, senki sem segít, a fogait összeszorítja, és az egész élete ilyen. Hát, nagyon sokan vagyunk, akiknek csak erre telik. Akkor a kundalini nem megy sehova. Az ilyen ember például, aki annyira fél, s annyira kapaszkodik, aki annyira fél attól, hogy egy rossz mozdulat és leesik és meghal, annak nem lesz olyan nagyon magas a szexualitás iránti érdeklődése. Amikor egy ilyen sziklafalon lógok, akkor nem érdekelnek a nők. Ezt azért mondom, mert a második emelet a szexualitás központja. Tehát, ha már nagyon érzitek a szexualitásotokat, akkor adjatok hálát az Istennek, mert akkor már nem féltek annyira, s akkor a kundalini talán már nem mindig szopja a saját farkát, akkor már egy kicsit följött a gerincoszlopban. Ez tehát a szexualitás központja. Amikor a kígyó itt van, akkor az embert nagyón érdeklik a testi élmények, a mozgás, a szagok, a tapintás, az ízlelés s különösen a szexualitás. A harmadik chakra a köldök alatt van. Ha már ide feljön a kundalini, akkor a hatalom központjába jut. Az ilyen embert már nemcsak a szexualitás érdekli, hanem az is, hogy vetélkedjen valakivel. Vagy az, hogy valakit felpofozzon, valakibe belerúgjon. Vagy az, hogy valaki fölött uralkodjék. Tehát amikor az ember katona, akkor nagyon itt él. Ha ő maga nem is, mert ő csak túl akarja élni az egész dolgot, de a fölöttesei nagyon élvezik ezt. Hogy ráléphetnek, hogy azt mondhatnak neki, amit akarnak, hogy az uralmuk alatt van. A hadsereg nagyon a harmadik chakra. Ez tehát a hatalom chakrája. A negyedik a szív-chakra, tehát ha a kundalini ide följön, akkor az ember már úgy érzi, hogy szeretni is tud. Eddig nincs szeretet, eddig csak használat van. A szeretet csak itt nyílik föl. És mint már mondtam, a szerelemnek és a szeretetnek semmi köze sincs egymáshoz. Ez az a szeretet, ami csak adni akar, és nem kér semmit. Ez az a szeretet, amikor olyan élményem van a másikról, mintha a másik én lennék. Tehát nincs meg az a határ, hogy ez én vagyok, az te vagy. Ha neked kell valami, az ugyanolyan, mintha nekem kellene valami. Tehát ekkor mindenemet megosztom veled. Sőt, ha neked kell valami, akkor odaadom mindenemet, amim van. Ez a szeretet. Ez itt történik. Mindegyik chakra lehet zárva vagy nyitva. Úgy képzeljétek el az egész léteteket, mint egy furulyát, s a chakrák a lyukak rajta, amit a kezetekkel befoghattok. Ha ki tud jönni a kígyó, akkor nyitva van, ha nem tud kijönni, akkor csukva van a lyuk. Például, ha a szív csukva van, akkor nem szeretek senkit. Néha azt sem lehet tudni, hogy nyitva van vagy csukva van, s az ember nem tudja addig, amíg ki nem nyílik. Ha egész életedben csukva volt, akkor nem is tudod, hogy milyen az, amikor nyitva van. De ha egyszer kinyílik, akkor döbbensz rá, hogy ez olyan más, ilyen még nem volt. Az ötödik a torok-chakra. Ha az ötödik chakra nyitva van, akkor az ember úgy érzi, hogy mindenből elég áll a rendelkezésére. Nem kell izgulni, nem kell harcolni, hogy több pénze legyen, hogy több kenyér legyen, több gyümölcs legyen, van mindenből elég, mindegyikünknek fog jutni valami. Tehát, ha ez nyitva van, az a bőség érzését jelenti. Ha csukva van, akkor az ember úgy érzi, hogy semmiből sincs elég. Hogy éhen fog halni, s harcolnia kell minden kicsi dologért. A hatodik chakra, a homlok közepén van. Amikor ez nyitva van, akkor az ember tudatában van annak, hogy mindannyian egyek vagyunk. Amikor csukva van, akkor úgy érezzük, hogy semmi közünk sincs egymáshoz. A hetedik a fejtetőn van, s mikor nyitva van, akkor tudjuk, hogy csak egy valami van. Nem csak azt tudjuk, hogy mi mindnyájan egyek vagyunk, hanem azt is, hogy csak egy valami létezik. És az a minden. Mikor csukva van, akkor minden másnak látszik. Az úgynevezett kozmikus tudatállapotot akkor értjük meg, amikor ez a kundalini kilép a fejünk tetején át." [tantrikus mandala] .. [éthosz]